کد مطلب:31839 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1021

حج را بپایید تا پایدار بمانید











الله الله فی بیت ربكم فلا یخلو منكم ما بقیتم، فانه ان ترك لم تناظروا و ادنی ما یرجع به من امه ان یغفر له ما سلف.

شما را درباره ی خانه ی خدا- كعبه- سفارش می كنم. تا زنده هستید مگذارید كه آنجا خالی بماند، زیرا كه اگر حج خانه ی خدا ترك شود به شما مهلت نمی دهند و عذاب بر شما نازل می شود.

كسی كه قصد خانه خدا را كند، كمترین چیزی كه نصیبش می شود این است كه تمامی گناهان پیشین او را می آمرزند.

خداوند درباره ی خانه ی خویش چنین می فرماید:

جعل الله الكعبه البیت الحرام قیاما للناس[1].

خداوند كعبه را كه خانه ی محترم اوست، موجب پایداری مردم قرار داده است.

[صفحه 96]

و علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خویش نقل می كند كه:

تا زمانی كه كعبه پابرجا و پایدار است و مردم به حج خانه خدا می روند، هلاك نمی شوند، اما همین كه كعبه ویران گردد و مردم حج نگزارند، نابود می شوند.[2].

عبدالرحمان بن ابی عبدالله می گوید:

به امام باقر عرض كردم: گروهی از قصه گویان و افسانه پردازان كه مردم را با سخنان خویش سرگرم می سازند، می گویند كه اگر كسی یك بار حج گزارد و دیگر بار به جای حج، پول آن را صدقه دهد و به خویشاوندانش رسیدگی كند، برایش بهتر از حج دوباره است. امام علیه السلام فرمود: دروغ می گویند و یاوه می سرایند. اگر مردم چنین كنند، خانه ی خدا خالی می ماند و حج تعطیل می شود در حالی كه خداوند این خانه را موجب پایداری مردم قرار داده است.[3].

این واقعیت بس مهم كه در آیه ی شریفه به اشاره از آن سخن رفته است در بیانات پیامبر و ائمه فراوان تكرار شده است چنانچه پیامبر می فرماید:

زمانی كه امت من قصد زیارت این خانه را ترك كند، بی درنگ دچار عذاب می شود[4].

و امام باقر می فرماید: در وصیت امیرالمومنین آمده است كه: حج خانه ی خدا را ترك نكنید كه اگر چنین كنید هلاك می شوید.[5].

حج خانه ی خدا آنقدر مهم است كه امام صادق فرمود:

اگر مردم حج را واگذارند و تعطیلش كنند بر امام واجب است كه مردم را چه بخواهند و چه نخواهند، به حج وادارد، زیرا كه این خانه

[صفحه 97]

فقط به همین منظور برپا شده است.[6].

و بالاخره آن كه امام صادق فرمود: بر شما باد كه در این خانه حج گزارید و آن را پایدار بدارید چرا كه در این پایداری و برپایی حج، دفع سختیهای دنیا و هراس روز قیامت نهفته است.[7].

در بخش بعدی وصیت امیرالمومنین این نكته آمده است كه یكی از ثمرات حج آمرزش گناهان است. امام باقر از حضرت رسول اكرم نقل می كند كه فرمود:

برای كسی كه حج می گزارد یا عمره به جای می آورد، یكی از این سه حالت وجود دارد:

یا آنكه به او می گویند: تمام گناهان پیشین تو و هر آنچه گناه در تو باقی بوده، خداوند همه را بخشید.

یا آن كه به او می گویند: گناهان پیشین تو بخشیده شد، اینك عمل نیك را آغاز كن.

یا به او می گویند: تو در میان خاندان و اموال خویش حفظ شدی (شان و شرافت یافتی) و این زیباترین بهره حج است.[8].

در روایت دیگری بهره نخست افضل شمرده شده است[9].

و البته روشن است كه موقعیت ظاهری بهره حج زیباتر است اما آمرزش گناهان پیشین و پسین برتر و بالاتر.

[صفحه 100]


صفحه 96، 97، 100.








    1. سوره ی مائده، آیه ی 97.
    2. مادامت الكعبه قائمه و یحج الناس الیها، لم یهلكوا، فاذا هدمت و تركوا الحج هلكوا. (تفسیر قمی 194:1).
    3. عن عبدالرحمن بن ابی عبدالله: قلت لابی جعفر علیه السلام:

      ان اناسا من هولاء القصاص یقولون اذا حج رجل حجه ثم تصدق و وصل كان خیرا له فقال علیه السلام: كذبوا، لو فعل هذا الناس لعطل هذا البیت. ان الله عز و جل جعل هذا البیت قیاما للناس. (بحارالانوار ج 96 ص 18).

    4. عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم انه قال: اذا تركت امتی هذا البیت ان تومه لم تناظر. (بحار ج 96 ص 22).
    5. عن الصادق، عن ابیه علیهماالسلام انه قال: كان فی وصیه امیرالمومنین علیه السلام: لاتتركوا حج بیت ربكم، فتهلكوا. (بحارالانوار ج 96 ص 19).
    6. عن ابی عبدالله علیه السلام قال: لو عطل الناس الحج لوجب علی الامام ان یجبرهم علی الحج ان شاووا و ان ابوا لان هذا البیت انما وضع للحج، (بحارالانوار ج 96 ص 18).
    7. عن ابی بصیر قال: سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول: علیكم بحج هذا البیت، فادمنوه، فان فی ادمانكم الحج دفع مكاره الدنیا عنكم و اهوال یوم القیامه. (بحارالانوار ج 96 ص 14).
    8. عن الصادق عن ابیه علیهماالسلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: للحاج المعتمر احدی ثلاث خصال: اما ان یقال له: قد غفر لك ما مضی و ما بقی، و اما ان یقال له: قد غفر كل ما مضی فاستانف العمل، و اما ان یقال له: قد حفظت فی اهلك و ولدك، و هی احسنهن. (بحارالانوار ج 96 ص 6).
    9. (همان مدرك ص 17 روایت 13).